
Moortje Villerius
Kleuterleerkracht Kindcentrum Tweemaster
“Alles wat de kinderen hebben geleerd en meegemaakt tijdens dit thema kwam samen in een activiteit. Zo worden waardevolle herinneringen gecrëerd!“
Spanning bij de aanvang van het nieuwe thema; hoe betrokken zijn de kinderen? ”De imker”: een hit of een flop?
Als kleuterleerkracht doe je natuurlijk je stinkende best om aan te sluiten op de belevingswereld van je leerlingen. Je denkt te weten wat er speelt in je groep en haakt in op actualiteiten. Je plant, ontwerpt en organiseert er lustig op los. En dan de start. Ik had eerlijk gezegd een beetje last van plankenkoorts. Gewapend met slechts een bloem en een prent moest ik mijn leerlingen enthousiasmeren voor het pijprokende-ouwe mannen-beroep van imker. Maar het nieuwe thema sloeg in als een bom. Wat een opluchting!
Dat eenvoud troef is, bleek afgelopen vrijdag wederom tijdens de afronding van ons thema. Na een heerlijke periode van werken rondom de bloemen en de bijen mochten we, zoals de kinderen dat noemden, op schoolreis. Gewoon lopend en gratis. Om de beurt brachten onze kleutergroepen een bezoek aan het Bijen-Educatiecentrum op het terrein van kinderboerderij De Woid. Imkers Rob en Miriam stonden voor ons klaar en in groepjes namen we een kijkje in het educatiecentrum en de bijenkasten. De imkers vertelden uitvoerig en lieten allerlei attributen zien. Het was interactief, afwisselend en er was ruimte voor vragen, ervaren en proeven. Tot slot verkenden we ook de rest van de kinderboerderij. Helemaal goed. Tevens kan ik met trots melden dat ook onze leerlingen een onuitwisbaar positieve indruk hebben achtergelaten. De imkers stonden oprecht met hun oren te klapperen toen ze hoorden hoe goed de kinderen konden meepraten over het onderwerp.
Wat geweldig dat zulke dingen mogelijk zijn in onze eigen wijk en hoe betekenisvol voor onze leerlingen. Alles wat we hebben geleerd en meegemaakt tijdens dit thema kwam samen in deze activiteit. Zo worden waardevolle herinneringen gecreëerd!